Barnrättskongress 2016

15 september, 2016

Under helgen genomförde Rädda Barnens Ungdomsförbund vår Barnrättskongress, vårt årsmöte, på Älvkullegymnasiet i Karlstad. Vi var ungefär sextio personer, alla ombud under 25 år.

2017 års verksamhetsinriktning kommer att vara ”Barn som försvinner”, och fokuserar på de hundratals barn som varje år försvinner från asylboenden och familjehem. Polisen upprättar en anmälan, men det sätts inte in några extra resurser varken för att hitta barnen snabbt eller för att förebygga att barnen försvinner från första början. Ofta finns ingen familj som kan skapa opinion i fallet och ingen ringer in Missing People.

Siffror visar att det är nästan ett barn om dagen som försvinner. Vi anser att det är helt orimligt. Dessa barn förtjänar att staten börjar ta sitt ansvar för deras välmående, något RBUF tillsammans med våra nordiska systerorganisationer kommer att kämpa för under kommande år.

Vi kommer också under året att ta fram en ny politisk plattform. Den kommer att fastställa hur Rädda Barnens Ungdomsförbund ser på frågor inom ett antal olika barnrättsfrågor, till exempel Utbildning, icke-diskriminering och migration och asyl.

Det nyinstiftade priset till minne av Eglantyne Jebb (grundaren av Rädda Barnen) som ges till personer som kämpar för barns rättigheter tillföll i år Sanna Vestin för sina insatser för flyktingbarn.

Helgen avslutades med att vi valde en ny styrelse. Jorge Londoño fick fortsatt förtroende som ordförande, och Vendela Carlfjord valdes till vice ordförande. Styrelsen består nu av dessa två samt ledamöterna Saido Omar, Ebba Bergkvist, Olivia Lindqvist Wijkander samt Hanna Dalid.

Dela och tipsaSkriv ut